Een businesscase voor BuurtGroenBedrijf in Arnhem

Foto Arnhem

Een samenwerking met BuurtGroenBedrijf, waarbij ik samen met een medestudent een uitdagende vraag aanpakte: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat bewoners en bedrijven in het Spijkerkwartier zich eigenaar voelen van hun buurt?”

Het BuurtGroenBedrijf is een buurtinitiatief dat zich ontwikkeld heeft tot een sociale onderneming met een stichting als rechtsvorm. De naam geeft aan waar de onderneming voor staat: “Buurt” verwijst naar de lokale bedrijfsvoering. De werkzaamheden worden door, voor en met bewoners en belanghebbenden uit het Spijkerkwartier (Boulevardkwartier, Spijkerbuurt, Spoorhoek, Steenstraat en Hommelstraat en omgeving) uitgevoerd.

Om de vraag van BuurtGroenBedrijf te beantwoorden, stelden we onszelf de taak om betrokkenheid te creëren en te stimuleren. We pasten diverse onderzoek- en testmethoden toe, waaronder een DESTEP-analyse en doelgroepsonderzoek, om een solide basis te leggen voor een businesscase.

Conclusie onderzoek
Uit ons onderzoek kwam naar voren dat als we bedrijven willen betrekken bij het BuurtGroenBedrijf, dat er een andere stakeholder nodig was, namelijk: De bewoners van het Spijkerkwartier. Bedrijven willen namelijk alleen deelnemen als ze er iets voor terug krijgen en dat zien ze het liefst in de vorm van meer omzet en klanten. Wij gaan deze twee groepen met elkaar verbinden door iets wat elke Nederlander leuk vindt, namelijk korting.

Onze inspanningen werden versterkt door het gebruik van een Business Model Canvas en een creatieve sessie waarin we onze bevindingen testten en aanscherpten.

Het resultaat
Dit leidde tot het schrijven van een gedegen businesscase, geïnspireerd door ’transmedia storytelling’ van Boonstra en ‘Het Innovatie Doolhof’ van Van Wulfen. Het hoogtepunt van ons werk was het concept ‘Spijkerpuntjes sparen!’ – exclusieve kortingsbonnen voor Spijkerkwartier-bewoners, mogelijk gemaakt door lokale bedrijven in het Spijkerkwartier. Het resultaat werd met enthousiasme ontvangen door BuurtGroenBedrijf.

Folders BGB

Voor jou ook interessant

De gratis quiz al ingevuld?

Verkrijg waardevolle inzichten om je marketingstrategie en de interactie met je klanten te verbeteren. Dit leidt niet alleen tot een verhoging van je conversies, maar stelt ons in staat een op maat gemaakte oplossing te ontwerpen.

Foto lens