Met vier toegewijde medestudenten heb ik in 2019 een leuke samenwerking gehad met het bedrijf Van Eigen Deeg. Inmiddels is de website opgevolgd door een andere merkuitstraling, alles wat je in dit artikel leest is gaat over de destijds verrichte handelingen. Om de huidige uitstraling te zien van Van Eigen Deeg, ga naar https://www.vaneigendeeg.nl.
Ons doel was het definiëren en verspreiden van het unieke verhaal van VED om hun bereik, klandizie en conversie te vergroten, terwijl we tegelijkertijd een loyale fanbase opbouwen.
Tijdens dit project hebben we diepgaande onderzoeken uitgevoerd, waaronder een grondige SWOT-analyse en doelgroep analyse. De verkregen inzichten hebben gediend als bouwstenen voor diverse strategieën die we hebben ontworpen en vervolgens gepresenteerd aan de opdrachtgever.
Gedurende het gehele proces hebben we nauw samengewerkt met de opdrachtgever, regelmatig bijeenkomsten gehouden om de wensen en doelen op één lijn te houden, en waar nodig aanpassingen doorgevoerd.
Conclusie onderzoek
Uit onderzoek bleek dat VED zich op een andere doelgroep moet richten. Alleen op foodtruck eigenaren te focussen was niet genoeg om de webshop te laten slagen. Om meer conversies te genereren moet de gehele website een nieuw doel krijgen. Daarom adviseerde we uit te breiden naar horeca eigenaren.
Het resultaat
Een op maat gemaakte website waar VED onder andere haar producten kon verkopen. Daarnaast was er een het concept bedacht: “Koekjes eten met een goed geweten”. Deze slogan is ontstaan door een gesprek dat wij met de opdrachtgever voerde tijdens een meeting.
Het gevoel van een goed geweten komt uit het feit dat de ingrediënten van VED verantwoord zijn voor de consument. Daarbij is VED een onderneming die duurzaam onderneemt. De geheel composteerbare verpakkingen dragen ook bij aan het goede geweten. Door de aankoop van VED haar product draag je automatisch als consument bij aan het milieu. Dus door middel van de ingrediënten en de productiemethode van VED kun jij als consument met een goed geweten dit koekje eten.
Om dit concept goed tot zijn recht te laten komen, kozen we voor een combinatie van de ‘Belevenisstrategie’ en een aangepaste versie van de ‘Ambassadeursstrategie’.
Voor onze versie van de ambassadeursstrategie wordt de opdrachtgever de ‘ambassadeur’. Ze is niet de klassieke ambassadeur zoals in de originele strategie, maar eerder het geloofwaardige gezicht van de onderneming. Zij is de koekexpert die het merk uniek maakt.
Voor de belevingsstrategie werden twee aspecten gebruikt om een beleving te creëren. Ten eerste, wordt het unieke verhaal van de opdrachtgever haar herkomst gebruikt om te laten zien dat het zeker niet gaat om een marketing idee voor de koekexpert. Het is een écht uniek verhaal dat de opdrachtgever en de onderneming onderscheidt.
Ten tweede, wordt het duurzame aspect van de onderneming gebruikt. VED is de koploper in geheel composteerbare koekverpakkingen. Duurzaamheid is een belangrijk punt voor VED en dat moeten zij ook blijven uitdragen.